Los ricos serán más viejos, más cínicos y cada vez más ricos. Y despreciarán más a los pobres, que serán más numerosos, más jóvenes y cada vez más pobres
Insolventes (autoria anònima)

‎'No et limitis a contemplar aquestes hores que ara venen. Baixa al carrer i participa; no podran res davant d'un poble unit, alegre i combatent'

Vicent Andrés Estellés


dijous, 9 de febrer del 2012

TMB: retallades i lluites

Hem vist que des del 10 de gener cada dimarts es convoca una vaga d’usuaris sorgida des de la iniciativa tmb51. una iniciativa que contra la pujada de preus vol recordar i repetir com fos possible la vaga de tramvies de 1951.
La pujada a 2 euros del bitllet senzill i de la t-10 en un 12% sembla el motiu principal de les queixes però, realment, que s’està coent dins del transport públic català?


Actualment el finançament del transport públic depèn el 60% de les administracions públiques, és a dir, dels impostos que paga la societat. La resta es paga amb la compra de bitllets i de publicitat. Amb la davallada dels viatges l’ATM, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, s’ha endeutat en un 10% i per solucionar-ho, en comptes de recorre als agents polítics, ha anat incrementant des del 2002 els preus dels transports en un 38%.
Es veu però que no ha estat suficient la descabellada pujada de preus i ara han optat per començar a retallar línies. TMB ha eliminat ja quatre línies amb l’esperança de reduir despeses de 56 milions d’euros durant l’any 2012. Aquestes quatre línies corresponen als números 31, 35, 105 i 158. Unes 23 línies més eliminen la seva circulació els diumenges i festius i el bus barri també seguirà aquest model de retallada de servei.
Des de l’administració diuen que aquestes retallades són "mesures d'ajust en el marc del pla de racionalització de la gestió per incrementar l'eficiència i assegurar la viabilitat del sistema". O, en altres paraules, que no els hi surt a compte mantenir aquestes línies perquè la majoria coincideixen amb altres línies durant alguns trams o perquè no són massa freqüentades pels usuaris. No pensen però en aquells usuaris que si les utilitzaven o en aquells treballadors que o reduiran les seves hores de feina i per tant el seu sou, o bé seran directament acomiadats.

El mateix està començant a passar amb el metro que, si bé no retallarà línies si que en un breu temps començarà a allargar els intervals de temps entre metro i metro reduint així la quantitat de viatges.

Per últim, el servei nocturn ininterromput de les línies que circulen només per Barcelona dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha deixat de funcionar els dissabtes. És a dir, la L6, la L7 i la L8 ja no circularan els dissabtes per la nit pel mateix motiu, l’alt cost.

Ara, des de la societat, davant d’aquestes mesures que només afecten a la classe popular, s’està exigint als responsables polítics de TMB i l’ATM en general que són el PSC, Ciu, el PP, Esquerra Unida i Alternativa i ERC, que els preus no segueixen augmentant, que es fagin tarifes socials especials per a jubilats i estudiants i que s’apliqui la gratuïtat als aturats o a aquells en situació de pobresa. Es demana recuperar la gestió pública del TRAM i del servei de Bicing i que tornin al servei aquestes línies retallades per garantir cap acomiadament ni disminució salarial i laboral als treballadors.
Aquest descontent social s'està començant a fer notar per accions com les dutes pels iaioflautes el passat dimecres 1 de febrer al ocupar un autobus sencer durant l'hora i quart que durava el bitllet validat recorrent la línia repartint octavetes i omplint l'autobus de pancartes.

Per altre banda, diferents organitzacions o plataformes han anat duent a terme accions individualitzades per denunciar la privatització del transport públic com seria el cas de la repartida massiva d'octavetes per part de diverses assemblees de joves de Barcelona coincidint amb tots els dimarts. Dia de la setmana que des del moviment tmb51 es convoca repetidament a fer vaga d'usuàries. L'última acció que ens ha arribat, més sonada pel que fa a impacte visual, és la duta a terme també l'1 de febrer pel moviment yo no pago. La convocatòria a les set de la tarda a l'entrada de la renfe de plaça Catalunya ha desembocat en hora i mitja de colades massives a les andanes del tren primerament però estenent-se la massa de participants fins a les portes de la mateixa línia 3, la verda, boca de la qual es troba a la punta oposada de la plaça subterràniament parlant. amb càntics com 'Este billete lo paga Urdangarín' hem vist doncs en aquesta acció una mostra més del rebuig cap a la manipulació que la societat està rebent a les seves vides per part dels polítics. No som marionetes, som persones i com a tals tenim uns drets a preservar. Drets que hem de fer crèixer i valer.

http://blip.tv/contrainfos/contrainfos-num7-protestes-tmb-yonopago-5943220